مراحل اجرای داشبورد در سازمان

  • آشنایی دقیق با شیوه انجام فرآیندهای كسب و كار
  • تعیین عناصر تأثیر گذار در تجارت
  • استخراج چشم اندازها و اهداف هر بخش سازمانی
  • استخراج شاخص‌های كلیدی عملكرد(KPI): براساس چشم‌اندازها و اهداف شناسایی شده در سازمان، شاخص‌های كلیدی هر بخش سازمان باید كشف شده و فرمول، حد مطلوب، هدف و روند آن مشخص گردد.
  • استخراج داده‌های مورد نیاز از پایگاه‌های داده موجود: به منظور ساخت انبارداده، داده‌های منابع اطلاعاتی موجود شناسایی و جمع‌آوری شوند. شناخت دقیق نیازهای كاربران و محل قرار گرفتن داده‌های مورد نیاز آن در پایگاههای موجود سازمان یكی از نیازهای اساسی ساخت داشبورد است.
  • پیاده سازی انبار داده (Data Warehouse) برای OLAP : یكی از مهمترین مراحل پیاده‌سازی داشبورد ساخت انبارداده می‌باشد. اگر انبارداده داده‌های منابع اطلاعاتی را به درستی ذخیره سازد می‌‌تواند در افزایش سرعت گزارش‌گیری و تنوع آن سهم بسزایی داشته باشد برعكس انبارداده‌ای كه با روش‌های استاندارد و دقیق ساخته نشده باشد می‌تواند بار گزارش‌گیری را افزایش دهد.

منابع ورودی در انبار داده در موجودیت‌های Fact (حقایق) و بعد (Dimension) ذخیره می‌شوند. جداول Fact شامل شاخص‌ها (Measure) و كلیدهای خارجی متصل به ابعاد است. شاخص‌ها نیز در واقع مقادیر مورد نیاز برای طراحی نمودارها هستند.

ابعاد در واقع شروطی برای شاخص‌های نمودار می‌باشد مثلاً زمان یك بعد برای هر نمودار است چون هر نمودار می‌تواند شاخص خود را در یك بازۀ زمانی خاص نمایش بدهد.

  • یكپارچه‌سازی داده‌ها (ETL): به منظور انتقال داده‌ها از منابع داده‌ای مبدأ به انبارداده سه عملیات استخراج، تبدیل و بارگذاری انجام می‌گیرد. استخراج (Extract): فرایند جمع‌آوری داده‌ها از منابع داده‌ای با فرمت‌های مختلف است. تبدیل (Transform): عملیات زیر بر روی داده‌های مبدأ قبل از انتقال به مقصد بنابر نیاز صورت می‌گیرد:
    • پاكسازی
    • یكپارچه‌سازی
    • تبدیل داده‌ها
      • از بین بردن نویز داده‌ها
      • تجمیع داده‌ها
      • كلی‌سازی
      • نرمال‌سازی
      • افزودن فیلدهای جدید
    • كاهش داده‌ها

بارگذاری (Load) :عملیات بارگذاری داده‌های تبدیل یافته از منابع مبدأ به انبارداده است.

  • پیاده‌سازی شاخصهای كلیدی عملكرد (KPI) : پس از انتقال داده‌ها از منابع به انبارداده باید فرمول‌های شناسایی شده برای هر KPI از شاخص‌های موجود در بخش مربوطه‌ی سازمان ساخته شده و در سیستم تعریف گردد.
  • تحلیل نمودارها و گیج‌ های مؤثر در سازمان بر اساس اهداف موجود: هدف از تحلیل نمودارها و گیج‌های موثر در سازمان یافتن مهمترین اطلاعات كسب وكار به منظور نمایش به كاربر و همچنین یافتن بهترین طریق نمایش این اطلاعات است به طوریكه كاربر با وارد شدن به صفحات داشبورد به سرعت بتواند اطلاعات اساسی را دریافت كرده و بیشترین نتیجه‌گیری را بنماید.
  • پیاده سازی نمودارها و گیج های موثر برای هر بخش سازمانی یا فردی: مرحله نهایی، ساخت نمودارهای تحلیل شده و قرار دادن آن در صفحاتی از داشبورد می‌باشد كه كاربران بتوانند با بیشترین سرعت و بهترین كیفیت به آن‌ها دست یابد. محل قرار گرفتن نمودارها وگیج‌ها در داشبورد یا جانمایی آن‌ها از اقدامات مهم پیاده‌سازی نمودارها در صفحات می‌باشد زیرا محل درست آن می‌تواند در ساختار یافته كردن اطلاعات كمك بسزایی نماید.

درباره ما

همگام با تمرکز بر ارائه راه حل های کلان سازمانی که پیاده سازی آنها اکثرا مستلزم شخصی سازی / بومی سازی می باشد، شرکت نرم افزاری نگاره با در نظر گیری نیازمندی های عنوان گردیده توسط مخاطبین مختلف، اقدام به تولید طیفی از محصولاتی نموده است که در کمترین زمان ممکن و بدون اعمال تغییراتی عمده، آماده بهره برداری هستند.

تماس با ما

آدرس: تهران، سهروردی شمالی، خرمشهر، خیابان عربعلی، خیابان 7، کوچه رهبر، پلاک 12، طبقه 4 شرکت نرم افزاری نگاره
تلفن: ٨٨٥٢٠٢٣٣
ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
سایت: www.negarehsoft.ir
بالا