در اقتصاد چالشی امروز، توانایی تصمیمگیری سریع بر پایه اطلاعات جامع و صحیح نقطهای حیاتی برای مدیران است. برای نیل به این هدف، سامانههایی نرمافزاری با نام سامانه داشبورد مدیریت (Dashboard Management System) تولید شده است. شرکتهای تجاری برای داشتن روندنماهایی پویا و بهروز، به سامانههای تشخیص پدیده و زیرساختی برای استفاده از سامانههای پشتیانی از تصمیم، روی آوردهاند.
داشبورد مدیریت این امکان را ایجاد میکند که در هر لحظه عملكرد سازمان رصد شود و وضعیت شاخصها نسبت به هدف نهایی تعریف شده پایش گردد. برای این منظور شاخصهای كلیدی عملکرد (KPI) سازمان و واحدها در سامانه تعریف میشود. داشبورد یک ابزار مدیریتی است برای نمایش اطلاعات وضعیت عملكردی، برای سطوحی از سازمان که به این اطلاعات برای تصمیمگیریها و انجام وظایفشان، نیاز دارند. قالب نمایش اطلاعات به گونهای است که بیننده به سرعت بتواند میزان کارایی و عملكرد سیستم را تشخیص دهد. سیستم داشبورد مدیران، شروع حركت از سامانههای اطلاعات مدیریت (MIS) به سمت سامانههای پشتیبانی از تصمیم (DMS) است.
مدیریت عملکرد، متشکل از فرآیندهای اندازهگیری و ارزیابی است که میزان دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان را مشخص میکند؛ تا در صورت نیاز، فرآیند بهسازیِ عملکرد فردی، تیمی و سازمانی را آغاز نمود. مدیریت عملکرد شامل تکنیکهایی برای تعیین استراتژیها، اهداف، برنامهریزی، بودجهریزی، پیشبینی و مدلسازی است. برای اجرای مدیریت عملکرد در سازمانها از کارنامههای عملکردی (Scorecard) استفاده میشود.
همواره سازمانها هزینههای گزافی را برای ذخیرهسازی اطلاعات کسب و کار خود انجام میدهند که از جمله آن میتوان خرید نرمافزارهای اطلاعاتی، خرید و نگهداری تجهیزات سختافزاری و شبكه، هزینههای منابع انسانی را اشاره نمود؛ اما کمتر استفاده مطلوبی از آن دادهها خصوصاً به شکلی که مورد نیاز مدیران سطوح بالای سازمان باشد، به عمل میآید. این دادهها گنجینهای مهم در سازمان هستند که الگوهای درون آنها نمایان کنندۀ وضعیت، تغییرات و شرایط حاکم بر سازمان است. نرمافزار داشبورد كلیدی است برای آغاز دستیابی و استفاده از گنجینۀ دادههای سازمان؛ تا به كمك آن بتوان دادهها را به اطلاعات و سرانجام به دانشی غنی در جهت نیل تصمیمگیریهای دقیق در سازمان بکار گرفت.
نرمافزار داشبورد به عنوان یكی از اركان مهم هوشمندی كسب و كار و همچنین پیشنیازی برای بکارگیری سیستمهای دادهكاوی و پیشبینی میباشد. سیستمهای اطلاعاتی و گزارشسازها در بسیاری از سازمانها بخوبی از عملیات جاری سازمان مانند پردازش سفارشات، اسناد حسابداری، مدیریت انبار، کنترل خرید، کنترل عملیات تولید و غیره پشتیبانی میکنند. اما این سیستمها فاقد این توانمدی هستند که به مدیران اعلام کنند که چطور میتوانند فرآیندها را بهبود دهند و چه اقدامات اصلاحی برای منطبق کردن فعالیتهای کارکنان با استراتژیهای سازمان باید انجام دهند و یا به عبارتی دیگر از نرمافزار سیستمهای عملیاتی و گزارشسازها نمیتوان هوشمندی اضافهتری جز نمایش وضعیت لحظهای سازمان توقع داشت.
بعد از ساخته شدن صفحات داشبورد و قرار گرفتن نمودارها و گیجهای مناسب در صفحه، کاربر با وارد شدن در سامانه قادر به مشاهده صفحات موبوط به خود خواهد بود. هر صفحه حاوی نمودارهایی است که وضعیت شاخص خاصی از سیستم را نمایش میدهند. کاربر با امکاناتی که نمودارها و گیجها برای وی فراهم میکنند قادر است وضعیت سازمان را تحلیل کرده و با توجه به شرایط تصمیم بگیرد. امکاناتی که کاربر در صفحات پویا در اختیار دارد به قرار زیر است:
همگام با تمرکز بر ارائه راه حل های کلان سازمانی که پیاده سازی آنها اکثرا مستلزم شخصی سازی / بومی سازی می باشد، مجموعه نرم افزاری الماس اسپادانا با در نظر گیری نیازمندی های عنوان گردیده توسط مخاطبین مختلف، اقدام به تولید طیفی از محصولاتی نموده است که در کمترین زمان ممکن و بدون اعمال تغییراتی عمده، آماده بهره برداری هستند.