مشخصات عمومی داشبورد نگاه

مقدمه‌ای بر داشبوردهای مدیریتی

در اقتصاد چالشی امروز، توانایی تصمیم‌گیری سریع بر پایه اطلاعات جامع و صحیح نقطه‌ای حیاتی برای مدیران است. برای نیل به این هدف، سامانه‌هایی نرم‌افزاری با نام سامانه داشبورد مدیریت (Dashboard Management System) تولید شده است. شرکت‌های تجاری برای داشتن روندنماهایی پویا و به‌روز، به سامانه‌های تشخیص پدیده و زیرساختی برای استفاده از سامانه‌های پشتیانی از تصمیم، روی آورده‌اند.

داشبورد مدیریت این امکان را ایجاد می‌کند که در هر لحظه عملكرد سازمان رصد شود و وضعیت شاخص‌ها نسبت به هدف نهایی تعریف شده پایش گردد. برای این منظور شاخص‌های كلیدی عملکرد (KPI) سازمان و واحدها در سامانه تعریف می‌شود. داشبورد یک ابزار مدیریتی است برای نمایش اطلاعات وضعیت عملكردی، برای سطوحی از سازمان که به این اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌ها و انجام وظایفشان، نیاز دارند. قالب نمایش اطلاعات به گونه‌ای است که بیننده به سرعت بتواند میزان کارایی و عملكرد سیستم را تشخیص دهد. سیستم داشبورد مدیران، شروع حركت از سامانه‌های اطلاعات مدیریت (MIS) به سمت سامانه‌های پشتیبانی از تصمیم (DMS) است.

مهم‌ترین ویژگی‌های داشبورد مدیران عبارتند از:

  • تعریف شاخص‌های كلیدی عملکرد سازمان (KPI)
  • نمایش وضعیت کل سازمان در یک  نگاه را میسر می سازد و در تصمیم گیری به مدیران یاری می‌رساند.
  • روشهای ارزیابی عملكرد منطبق با رویكرد‌های علمی در چهارچوب امكانات موجود شكل می‌گیرد.
  • اطلاعات ارزیابی و نظارت بصورت خودكار، به‌سرعت، با دقت و به موقع جمع‌آوری و ارایه می‌شود.
  • بازیابی اطلاعات مربوط به نظارت‌ها و ارزیابی‌ها از منابع معینی بلافاصله امكان پذیر می‌شود.
  • نظام كنترل مدیریتی و انگیزشی در خدمت ایجاد تحول در جهت اهداف و استراتژی‌ها قرار می‌گیرد.
  • از اعمال نظرهای غیر كارشناسی اجتناب شده و صحت و قابلیت اتكاء به نتایج افزایش می‌یابد.

 

1-1- داشبورد و مدیریت عملكرد سازمان   

مدیریت عملکرد، متشکل از فرآیند‌های اندازه‌گیری و ارزیابی است که میزان دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان را مشخص می‌کند؛ تا در صورت نیاز، فرآیند بهسازیِ عملکرد فردی، تیمی‌‌‌‌ و سازمانی را آغاز نمود. مدیریت عملکرد شامل تکنیک‌هایی برای تعیین استراتژی‌ها، اهداف، برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، پیش‌بینی و مدلسازی است. برای اجرای مدیریت عملکرد در سازمان‌ها از کارنامه‌های عملکردی (Scorecard) استفاده می‌‌‌‌شود.

داشبورد‌های مدیریتی دستیابی به هوشمندی کسب و کار را ممکن می‌‌‌‌سازند. بکارگیری این دو نظام در کنار هم توانمندی جدیدی برای تعامل سطوح مختلف سازمانی در جهت ترویج استراتژی‌های سازمان برای کلیه‌ی کارکنان بوجود می‌‌‌‌آورد. علاوه‌براین، مشاهده و تحلیل اطلاعات کلیدی مرتبط با فرآیند‌های کسب و کار به مدیران کمک می‌‌‌‌کند تا تصمیمات مناسب برای انجام اقدامات اصلاحی اتخاذ کنند.

1-2- داشبورد و فناوری اطلاعات در سازمان (IT)

همواره سازمانها هزینه‌های گزافی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات کسب و کار خود انجام می‌دهند که از جمله آن می‌توان خرید نرم‌افزارهای اطلاعاتی، خرید و نگهداری تجهیزات سخت‌افزاری و شبكه، هزینه‌های منابع انسانی را اشاره نمود؛ اما کمتر استفاده مطلوبی از آن داده‌ها خصوصاً به شکلی که مورد نیاز مدیران سطوح بالای سازمان باشد، به عمل می‌آید. این داده‌ها گنجینه‌ای مهم در سازمان هستند که الگوهای درون آن‌ها نمایان کنندۀ وضعیت، تغییرات و شرایط حاکم بر سازمان است. نرم‌افزار داشبورد كلیدی است برای آغاز دستیابی و استفاده از گنجینۀ داده‌های سازمان؛ تا به كمك آن بتوان داده‌ها را به اطلاعات و سرانجام به دانشی غنی در جهت نیل تصمیم‌گیری‌های دقیق در سازمان بکار گرفت.

1-3- داشبورد و هوشمندی کسب و کار (BI)

 نرم‌افزار داشبورد به عنوان یكی از اركان مهم هوشمندی كسب و كار و همچنین پیش‌نیازی برای بکارگیری سیستم‌های داده‌كاوی و پیش‌بینی می‌باشد. سیستم‌های اطلاعاتی و گزارش‌سازها در بسیاری از سازمان‌ها بخوبی از عملیات جاری سازمان مانند پردازش سفارشات، اسناد حسابداری، مدیریت انبار، کنترل خرید، کنترل عملیات تولید و غیره پشتیبانی می‌‌‌‌کنند. اما این سیستم‌ها فاقد این توانمدی هستند که به مدیران اعلام کنند که چطور می‌‌‌‌توانند فرآیند‌ها را بهبود دهند و چه اقدامات اصلاحی برای منطبق کردن فعالیت‌های کارکنان با استراتژی‌های سازمان باید انجام دهند و یا به عبارتی دیگر از نرم‌افزار سیستم‌های عملیاتی و گزارش‌سازها نمی‌‌‌‌توان هوشمندی اضافه‌تری جز نمایش وضعیت لحظه‌ای سازمان توقع داشت.

1-4- تحلیل و آنالیز وضعیت

بعد از ساخته شدن صفحات داشبورد و قرار گرفتن نمودارها و گیج‌های مناسب در صفحه، کاربر با وارد شدن در سامانه قادر به مشاهده صفحات موبوط به خود خواهد بود. هر صفحه حاوی نمودارهایی است که وضعیت شاخص خاصی از سیستم را نمایش می‌دهند. کاربر با امکاناتی که نمودارها و گیج‌ها برای وی فراهم می‌کنند قادر است وضعیت سازمان را تحلیل کرده و با توجه به شرایط تصمیم بگیرد. امکاناتی که کاربر در صفحات پویا در اختیار دارد به قرار زیر است:

  • مقایسه مقادیر شاخص‌ها از ابعاد مختلف
  • مقایسه مقادیر شاخص ها از ابعاد مختلف و به صورت تجمعی در زمان
  • مشاهده روند شاخص‌ها و شاخص‌های كلیدی عملكرد
  • مشاهده وضعیت سازمان بر اساس چراغ‌های راهنمایی در نمودارها و رنگ در گیجها
  • مشاهده وضعیت سازمان نسبت به سال قبل بر اساس شكلكها و رنگ در گیج
  • مشاهده وضعیت سازمان نسبت به هدف سازمان
  • DRILL كردن در ابعاد برای مشاهده وضعیت سازمان در ابعاد كوچكتر و پیدا كردن دلیل به عنوان مثال بر اساس سال، فصل، ماه، هفته و روز
  • نمایش داده‌ها توسط نمودارهای n بعدی
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound