چه کسانی میتوانند از داشبورد مدیریتی استفاده کنند؟

بر خلاف نظر بسیاری از کارشناسان حوزه هوش تجاری، که داشبوردهای مدیریتی را ابزاری جهت استفاده مدیران و افراد رده ی بالای سازمان میدانند، این داشبوردها، کاربرد بسیار زیادی جهت افراد، در رده های مختلف سازمان دارند. در این مقاله سعی داریم، به کاربرد داشبوردهای مدیریت، برای افراد مختلف سازمان، بپردازیم.

در زیر ۵گروه افرادی که میتوانند از داشبورد های مدیریتی استفاده کنند آورده شده اند.

۱. اعضای هیئت مدیره شرکت:

اعضای هیئت مدیره، عموماً افرادی هستند که به خاطر مشغله کاری، شاید توانایی حضور زیاد در شرکت را نداشته باشند. داشبوردهای مدیرتی، میتوانند گزارش های سطح بالای شرکت(مانند میانگین فروش ماهانه، نمودار مقایسه فروش گروه کالاها، نمودار سود کلی شرکت و…) را به صورت آنلاین به اعضا نمایش دهند.

۲. مدیر ارشد اجرایی یا مدیریت عامل:

مدیریت عامل، معمولاً پر مشغله ترین عضو یک شرکت است. این فرد به خاطر ترکیب کارها و انواع وظایفی که بر عهده دارد، معمولاً نمیتواند به صورت جزئی، از گزارش های کارشناسان و کارمندان مطلع شود. برای مدیریت عامل یک شرکت، داشبورد مدیریتی میتواند راه کاری ساده و در عین حال پر سود باشد. گزارش های سطح بالا و متوسط(مانند میانگین فروش هفتگی، نمودار مقایسه مشتریان شرکت، مقایسه زمان کاری کارمندان و مدیران میانی و…) میتواند جزو گزارش هایی باشد که یک مدیر عامل، به صورت بر خط توسط داشبوردهای مدیریتی، مشاهده می کند.

۳. مدیران میانی و کارشناسان خبره:

مدیران میانی و کارشناسان ارشد و خبره سازمان، نیاز به داشتن گزارش های عملکردی دقیق تر با جزئیات بیشتر، مربوط به واحد خود دارند. مثلا مدیر ارشد بازاریابی یک سازمان، احتمالاً نیاز به دانستن فروش هر یک از کارمندان و کارشناسان فروش در مجموعه خود دارد. یا یک مدیر فنی، نیاز به دانستن مقدار ساعت کاری و مقایسه ساعات کاری کارشناسان واحد خود دارد.

۴. کارشناسان و کارمندان سازمان

مسلما کارشناسان و کارمندان یک سازمان نیز، از گزارش گرفتن لذت میبرند. افراد هنگامی که به آن ها گزارش های مختلف، در حوزه ی کاری آن ها داده شود، بازدهی بهتری دارند. برای مثال، کارمندان واحد بازاریابی یک سازمان نیز، میتوانند از مقدار فروش خود، و یا نسبت مقدار فروش ماهانه خود، از کل فروش واحد بازاریابی مطلع شوند. این کار انگیزه و حس رقابتی مثبت کارمندان را احتمالا بیشتر کرده و در نهایت به خروجی بهتر واحد بازاریابی منجر می شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound