یک قدم نزدیکتر به مدیریت

تمامی کسب و کارها چه از نوع سنتی و دیجیتالی نیاز به یک مدیر با
تجربه و کارفرما دارد که توانای مدیریت از همه لحاظ، کسب و کار را داشته باشد.در
اینجا ما چندین مورد مهم را هدف قرار داده ایم تا دنیای مبهم مدیریت را برای شما
آشکار سازیم.
در این جلسه به موارد همچون:
تعریف و مفهوم مدیریت چیست ؟
داشبورد مدیریت؟
نمونه های که از داده کاوی استفاده میکنند کدام اند؟
داده کاوی چیست و کاربرهای آن؟
وبا مواردی جزءی دیگر آشنا خواهید شد.

تعریف مدیریت

برای واژه مدیریت تعریف های گوناگونی بیان شده است و هر صاحب نظری
در این مبحث تعریفی از نظر خود ارائه
کرده است اما میتوان با در نظر گرفتن تمامی این نظریات یک تعریف کلی برای مدیریت
بیان کرد:
مدیریت یعنی بکارگیری تمامی منابع وهدایت علم و هنر برای رسیدن
به یک هدف مشخص شده مدیریت گفته میشود.

در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ایم
چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و
هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت
از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش
هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است.

داشبورد مدیریتی چیست؟


براساس آمار شرکت آی بی ام (IBM) روزانه بیش از ۲.۵ کوینتیلیون بایت دیتا تولید می‌شود. در دنیایی که در این حجم عظیم از اطلاعات در حال غرق شدن است، بسیار مهم است که بتوانید تنها اطلاعاتی را که برای شما و شرکت‌تان مهم و حیاتی هستند، به دست بیاورید تا بتوانید به‌سرعت و به‌راحتی، به تصمیماتی صحیح برای پیشرفت دست یابید.

داشبورد معمولا از مجموعه ای عناصر گرافیکی تشکیل
شده است و قادر به پیوستن به منابع متنوع می باشد، یعنی اطلاعات را از بانک های
اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و به صورت یکپارچه در یک صفحه، نمایش می
دهد.داشبورد می تواند برای تمامی بخش های سازمان در نظر گرفته شود، مثل: منابع
انسانی، استخدام، فروش، عملیات، امنیت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت
ارتباط با مشتری و غیره.
استفاده از داشبوردهای مدیریتی به عنوان راهی برای تصمیم‌گیری‌های
صحیح و استراتژیک دربرابر فشارهای رقابتی، به‌طور مداوم در تمامی کسب‌وکارها، در
حال رشد است. در داشبورد شما سه معیار برای ایجاد شاخص‌های
کلیدی عملکرد وجود دارد. اول اینکه این شاخص‌ها باید به‌طور مستقیم با اهداف
سازمان‌تان مرتبط باشند. دوم، آنها باید به‌صورت کمی و کیفی قابل اندازه‌گیری باشند
و مهم‌تر از همه اینکه شاخص‌های کلیدی عملکرد باید با شاخص اندازه‌گیری رشدو
موفقیت سازمان شما ارتباطی مستقیم داشته باشند.
 داشبورد مدیریتی تا حدودی شبیه داشبورد اتومبیل هستند که میزان
کیلومتر طی شده، دمای آب رادیاتور، میزان بنزین باقی مانده، سرعت، وضعیت ایمنی
و… را در یک پنل کوچک، جلوی چشم راننده ارائه می دهد، همچنین مدیران می توانند،
میزان فروش در لحظه، میزان کار پرسنل، سود واقعی و هزینه های جاری و هر اطلاعات
دیگری که در مورد شرکت خود نیاز دارند را در یک صفحه در قالب تصویر و نمودارهای
مختلف مشاهده کنند.

تاریخچه داشبورد

ایده
داشبورد مدیریتی بعد از مفهوم سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری در سال ۱۹۷۰
مطرح شد و در سال ۱۹۸۰ اولین داشبوردهای مدرن تحت عنوان سیستم‌های
اطلاعاتی مدیریتی یا Executive
Information Systems (EISs) توسعه داده شدند. با توجه به مشکلات مربوط به
به‌روز رسانی داده‌ها مشخص شد که روش توسعه داشبوردها عملیاتی نیست و داده‌ها
معمولا ناقص و غیر قابل اعتماد هستند و همچنین داده‌ها در قسمت‌های مختلف سازمان
پراکنده هستند. بنابراین در سال ۱۹۹۰ ایده
استفاده از انبار داده‌ها و
online analytical processing (OLAP) مطرح شد ولی با وجود تکنولوژی‌های
جدیدتر تا دهه گذشته باز هم داشبوردها محبوبیت چندانی نداشتند تا اینکه کارت‌های
امتیازی متوازن و شاخص‌های کلیدی عملکرد معرفی شدند و امروز داشبوردها به یک جز
حیاتی از مدیریت عملکرد تبدیل شده‌اند.

مزایای استفاده از داشبورد

داشبوردهای
مدیریتی به مدیران این امکان را می‌دهند تا واحدهای مختلف سازمان خود را نظارت و
پایش کنند و بتوانند کارایی کلی سازمان را به طور دقیق مشاهده کنند.

به
کمک داشبورد می‌توان هر داده‌ای در هر واحدی از سازمان را در ساخت شاخص‌های کلیدی
عملکرد دخیل کرد و از این طریق یک تصویر لحظه‌ای (snapshot) از کارایی سازمان را در اختیار مدیر قرار داد.

مزایای
استفاده از داشبورد شامل موارد زیر است:

  • نمایش گرافیکی و بصری شاخص‌های کلیدی
    عملکرد
  • توانایی شناخت و تصحیح روندهای منفی
  • اندازه‌گیری کارآمدی یا ناکارآمدی
  • توانایی ساخت گزارشات با جزییات زیاد در
    مورد روندهای جدید
  • توانایی اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه براساس
    اطلاعات مربوط به هوش تجاری.
  • تطبیق اهداف و استراتژی شرکت با وضعیت
    جاری
  • صرفه‌ جویی در زمان در مقایسه با بررسی
    گزارش‌های مجزا
  • دسترسی دائمی به تمام سیستم‌های سازمان
  • شناسایی سریع داده‌های غیر معمول یا داده‌های
    همبسته.

تعیین کیفیت داشبوردها

چهار
معیار مهم برای تعیین خوب بودن یک داشبورد وجود دارد:

  • سادگی و ارتباط ساده با کاربر
  • حداقل ابهام
  • پشتیبانی از کسب و کار با داده‌های مهم و
    درست
  • نمایش گرافیکی اطلاعات مطابق با ادراک
    انسانی

داده کاوی چیست؟

داده کاوی چیست؟ چه کاربردهایی دارد و روش اجرای آن چگونه است؟! «داده کاوی» ترجمه ی عبارت «Data Mining» و به معنای «کاویدن معادن داده» است. داده کاوی یعنی استخراج اطلاعات گرانبها از حجم عظیم معادن داده! کلمه ی Mining در معنای تحت الفظی خود یعنی «استخراج از معدن» بکار می رود و در واقع عبارت Data Mining نشان می دهد که حجم انبوه اطلاعات مانند یک معدن عمل می کند و از ظاهر آن مشخص نیست چه عناصر گرانبهایی در عمق این معدن وجود دارد. تنها با کند و کاو و استخراج این معدن است که می توان به آن عناصر گرانبها دست پیدا کرد.

تاریخچه داده‌کاوی

در سال ۱۹۶۰،
کارشناسان آمار از اصطلاحات «صید داده»
(Data Fishing) و «لایروبی داده»
(Data Dredging) برای ارجاع به فعالیت‌های «تحلیل داده» (Data Analytics) استفاده می‌کردند. اصطلاح «داده‌کاوی»
در حدود سال ۱۹۹۰ در جامعه پایگاه‌داده مورد استفاده قرار گرفت
و به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کرد. عنوان مناسب‌تر برای فرآیند داده‌کاوی، «کشف
دانش از داده» (Knowledge Discovery
From Data) است.

در حال حاضر، یادگیری آماری، «تحلیل داده» و «علم داده» (Data Science) از دیگر عباراتی هستند که با معنای مشابه داده‌کاوی مورد استفاده قرار می‌گیرند، حال آنکه گاه تفاوت‌های ظریفی میان این موارد وجود دارد. برای آشنایی با این تفاوت‌ها، مطالعه مطلب «علم داده، تحلیل داده، داده‌کاوی و یادگیری ماشین ــ تفاوت‌ها و شباهت‌ها» توصیه می‌شود. همچنین، برای مطالعه همراه با جزئیات بیشتر پیرامون تاریخچه داده‌کاوی، مطلب «داده‌کاوی چیست؟ بخش اول: مبانی» پیشنهاد می‌شود.

نمونه های استفاده از داده کاوی

داده کاوی در قلب تلاش های تحلیلی در صنایع
مختلف و رشته ها قرار دارد لذا کاربرد های داده کاوی را در زیر مورد بررسی قرار
داده ایم.

ارتباطات

در یک بازار پربار که رقابت تنگ است، پاسخ اغلب
در اطلاعات مصرف کننده شماست. شرکت های چند رسانه ای و ارتباطات از راه دور می
توانند از مدل های تحلیلی برای شناسایی کوه ها از اطلاعات مشتریان استفاده کنند،
به آنها کمک می کند تا رفتار مشتری را پیش بینی کنند و کمپین های بسیار هدفمند و
مناسب را ارائه دهند.

بیمه

شرکت های بیمه با استفاده از تکنیک های تحلیلی
می توانند مشکلات پیچیده ای را در رابطه با تقلب، انطباق، مدیریت ریسک و سقوط
مشتری حل کنند. شرکت ها از تکنیک های داده کاوی به قیمت محصولات به طور موثر در
خطوط کسب و کار استفاده کرده اند و روش های جدیدی برای ارائه محصولات رقابتی به
مشتریان موجود خود دارند.

تحصیلات

با یکپارچه، دیدگاه های داده شده بر پیشرفت
دانش آموزان، معلمان می توانند قبل از اینکه پای درس در کلاس درس را پیش ببرند،
پیش بینی می کنند و راهبردهای مداخله ای برای نگه داشتن آنها در مسیر فراهم می
کنند. داده کاوی به آموزگاران کمک می کند تا داده های دانش آموزان را در دسترس
داشته باشند، پیش بینی سطوح دستاورد و دانش آموزان یا گروه هایی که نیاز به توجه
بیشتری دارند، به طور دقیق مشخص شود.

ساخت

هماهنگ کردن برنامه های عرضه با پیش بینی های
تقاضا ضروری است، همانطور که تشخیص زودهنگام مشکلات، تضمین کیفیت و سرمایه گذاری
در ارزش سهام برند است. تولید کنندگان می توانند از دارایی های تولیدی پیش بینی
کنند و پیش بینی های تعمیر و نگهداری را انجام دهند، که می تواند به حداکثر رساندن
زمان آماده سازی و خط تولید را به موقع حفظ کند.

بانکداری

الگوریتم های خودکار کمک به بانک ها در درک
مشتریان خود و همچنین میلیاردها معاملات در قلب سیستم مالی. داده کاوی به شرکت های
خدمات مالی کمک می کند تا دیدگاه های بهتر در مورد خطرات بازار، سریعتر تشخیص
تقلب، مدیریت تعهدات قانونی و بازده مطلوب سرمایه گذاری های بازاریابی خود را
دریافت کنند.

خرده فروشی

یکی دیگر از کاربرد های داده کاوی بانک اطلاعاتی مشتریان مشتری بینش پنهانی مشتری را که می تواند به شما در بهبود روابط، بهینه سازی کمپین های بازاریابی و پیش بینی فروش کمک کند. از طریق مدل های دقیق تر داده ها، شرکت های خرده فروشی می توانند اقدامات هدفمندتری ارائه دهند و پیشنهاداتی را که بیشترین تاثیر را بر مشتری می گذارد، پیدا کنید.

تا اینجا مقدمه ای در مورد مدیریت و داده کاوی را بررسی کرده ایم، حال برای درک بیشتر داده کاوی روی علم داده و تحلیل داده کاوی کلیک کنید تا دنیای مدیریت را برای شما بیشتر آشکار سازیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound