در این مقاله میخواهیم ابزار
قدرتمندی به نام، شاخص های عملکرد کلیدی یاهمان  KPI مورد بررسی قرار دهیم.
این روش به رشد شرکت یا کسب وکار کمک می کنند. KPI ها می‌توانند به نتایج آینده نیز اشاره کنند و به مدیران هشدارهای اولیه در
مورد مشکلات کسب و کار احتمالی و یا راهنمای جامع در مورد فرصت‌هایی برای افزایش
نرخ بازگشت سرمایه را نشان دهند.
با ما همراه باشید تا در ادامه  به موارد همچون:
 KPI چیست؟
KPI برای چه کسب وکارهای مناسب است؟
راه های ساختن KPI چگونه است؟
و موارد دیگر را بیان خواهیم کرد.

تعریف KPI


شاخص عملکرد کلیدی 
یا Key Performance Indicator که به اختصار KPI  نامیده می شود، یک ارزش قابل اندازه­ گیری است که نشان می­دهد شرکت تا چه اندازه به شکل موثر به اهداف کلیدی کسب و کار خود دست پیدا می کند، سازمان ها شاخص های عملکرد کلیدی را در چندین سطح مختلف برای سنجش موفقیت شان در دستیابی به اهداف بهره می ­گیرند. KPIها (KPIs) در سطح بالا بر عملکرد کلی شرکت تمرکز می­کنند و KPIهای سطح پایین بر روی فرایندها در دپارتمان هایی مانند فروش، بازاریابی و یا مرکز تماس تمرکز می­کنند.
شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را می‌توان به عنوان ابزاری قدرتمند و حیاتی برای مدیران و رهبران سازمانی در راستای درک میزان موفقیت و نیز انطباق با مسیر برنامه راهبردی به شمار می‌رود. مجموعه مناسبی از شاخص‌ها و KPI افق‌های روشنی پیرامون عملکرد سازمان در برابر دیدگان مدیران ارشد روشن می‌نماید.بودن وجود KPI دقیق و شفاف، مانند این است که مدیران ارشد در تاریکی حرکت می‎کنند.

KIP برای کسب و کار خود


تعریف KPI به دانش ومهارت نیاز دارد و میتواند بسیار طاقت فرسا باشد. شاخص های کلیدی عملکردی که تعریف می کنید باید به درآمد یا نتیجه و خروجی حاصل شده از کسب وکارتان مرتبط باشد KPIs، معمولاً با شاخص های کسب و کار اشتباه گرفته میشوند. علارغم آنکه این دو اغلب به یک منظور استفاده میشوند، شاخص های کلیدی عملکرد باید بر اساس اهداف اصلی کسب و کار تعریف شود.
تعریف KPI های مناسب برای کسب و کارتان، چند مورد که بیان شده را باید در نظر بگیرید:

  • خروجی
    مطلوب شما چیست؟ (میتواند، درآمد ، سود، سهم بازار بیشتر، تعداد فالوور،
    دانلود و یا هرچیز دیری باشد.)
  • چرا
    این خروجی برای شما اهمیت دارد؟ (دلیل انتخاب خروجی مطلوب خود را بازگو
    کنید.)
  • چگونه
    میخواهید فرآیند تحقق هدف را اندازه گیری کنید؟ (روش های ارزیابی خود راشرح
    دهید، مثلا با استفاده از اطلاعات آماری و تحلیل آنها یا تحلیل گوگل و …)
  • چگونه
    میتوانید بر خروجی تعریف شده اثر بگذارید؟ (مثلا با استفاده از اجرای کمپین
    های بازاریابی و تبلیغاتی بتواند روند را تسریع ببخشید یا ….)
  • چه
    کس یا کسانی مسئول خروجی کسب و کار هستند؟(بسته به آنکه سازمان شما چقدر بزرگ
    است، چه اهدافی را تعیین می کنید، اهداف شما به کدام دپارتمان مربوط مشود و
    در هر دپارتمان مسئولین چه کسانی اند، مشخص میشود مسئولیت خروجی کیست)

چه چیزی باعث می‌شود KPI موثر باشد؟

اکنون که ما می‌دانیم KPI به معنای شاخص عملکرد کلیدی است باید ارزشمندی آن در عمل را نیز ببینیم. اکثر مواقع سازمان‌ها به طور کورکورانه KPI های شناخته شده یک صنعت را می‌پذیرند و سپس تعجب می‌کنند که چرا بر کسب‌وکارشان اثر نمی‌گذارد و هیچ تغییرات مثبتی ظاهر نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که اغلب نادیده گرفته می‌شود جنبه‌هایی از KPI است که نوعی از ارتباط هستند. به این ترتیب این جنبه‌ها با قواعد یکسان اما با شیوه‌های بهتر ارتباطی نسبت به انواع دیگر ارتباط عمل می‌کنند. اطلاعات روشن و مرتبط بسیار بیشتر احتمال دارد که تاثیرگذار باشند.

تیم شما باید به منظور توسعه یک استراتژی برای
شکل دادن KPI با اصول
اولیه شروع کند، اهداف سازمان خود را درک کند، چگونگی برنامه‌ریزی شما برای رسیدن
به این اهداف را بداند و بداند که چه کسی می‌تواند طبق این اطلاعات عمل کند. این
باید یک فرایند تکراری باشد که شامل بازخورد تحلیلگران کسب‌وکار، مدیران بخش و
مدیران عامل باشد. همانطور که این ماموریت عملی می‌شود شما درک بهتری از فرایندهای
کسب‌وکار با شاخص اندازه‌گیری
KPI و
همچنین با کسی که باید این اطلاعات را با او به اشتراک بگذارید خواهید داشت.

5 راه برای ساختن KIP

  • اهداف کسب‌وکار را مرور کنید.
  • عملکرد فعلی خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • اهداف KPI در کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین کنید.
  • اهداف را با تیم خود مرور کنید.
  • پیشرفت را بررسی و تنظیمات مجدد را انجام
    دهید.

حرف اخر

KPI  تنها یک روش برای اندازه­‌گیری میزان موفقیت شرکت شماست؛ اما نیاز به مراقبت مستمر و بررسی دوره­‌ای دارد تا بتواند بیشترین اثرگذاری را بر روی پیشرفت کسب­‌و­کارتان داشته باشد. مهم‌ترین نکته‌­ای که باید در انتخاب شاخص کلیدی عملکرد به خاطر داشته باشید، این است که هدفتان را دقیقاً مشخص کنید و بدانید چرا می­‌خواهید به آن برسید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound