اهمیت داده کاوی در هوش تجاری

داده کاوی چیست ؟

استخراج عظیم منابع دانش از داده ها را داده کاوی میگویند. داده کاوی عملی است که طی آن اطلاعات اولیه و به اصطلاح خام تبدیل به اطلاعات کاربردی وتجاری میشود .اهمیت داده کاوی در هوش تجاری به خاطر این است که اطلاعات بسیار ارزشمند اولیه به وسیله داشبورد مدیریتی تبدیل به خروجی های مثبت و بسیار مهم در جهت پیشرفت و ارتقاء یک سازمان در همه زمینه ها می شود .کاووش داده و کشف الگوهای پنهان بین داده ها یکی از مهمترین عملیات در هوش تجاری می باشد . اهمیت داده کاوی در هوش تجاری به خاطر این است که قبل از ورود داده ها در داشبورد مدیریتی و طراحی و استفاده از آن ابتدا باید فرایند داده کاوی را انجام دهیم .

فرایند داده کاوی

  1. پاکسازی داده
  2. یکپارچه سازی داده
  3. انتخاب داده
  4. کاوش داده
  5. ارزیابی الگو
  6. ارائه دانش

پاکسازی داده : شامل کارهای میشود که روی داده انجام میشود .داده را هموار میکنیم , شناسایی اطلاعات پرت و ناکارآمد و کنار گذاشتن آن از اطلاعات اصلی و در آخر اطلاعات مفید را ذخیره مینماییم . البته داده های به اصطلاح پرت همیشه کنار گذاشتنی نیست و گاهی در تحلیل و ساخت نمودار و گزارشات بسیار مهم از آنها استفاده میشود .

یکپارچه سازی داده : ما باید درک درستی از داده های سازمان خود داشته باشیم .با استفاده از فرایندهای ETL دیتابیس های مختلف را داخل یک دیتابیس ذخیره میکنیم و سپس از آن انبار داده استفاده میکنیم .

انتخاب داده : داده ها را طبق دسته بندی های خاص با اهداف مشخصی که از قبلا تعیین شده جهت قرار گرفتن در داشبورد مدیریتی آماده میکنیم.

کاوش داده : داده های خود را چندین بار جستجو و مشاهده نمایید .دسته بندی ها را مقایسه نمایید و با اطمینان به سمت ارزیابی داده ها قدم بگذارید .

ارزیابی الگو: قبل از نهایی کردن داده ها و ورود آنها به داشبورد سازمان خود الگویی رسم کنید و آن را مورد تحلیل قرار دهید , مهمترین مرحله از فرایند داده کاوی ترسیم الگو وسپس ارزیابی آن است. بعد از ارزیابی الگو اگر به این نتیجه رسیدید که داده های موجود مناسب ورود به داشبورد سازمان نیست و یا نقص و خطایی دارد مجدد اقدام به مراحل اولیه پاکسازی ,انتخاب ,کاوش , یکپارچه سازی تهیه و ارزیابی الگو نمایید .

ارائه دانش: مرحله آخر و نهایی و بسیار مهم استفاده از داده های نهایی در داشبورد سازمان و ارائه دانش آن به وسیله نمودا رها و جداول به کاربران در حوزه های مختلف می باشد . اینجا نقطه ای است که به اهمیت داده کاوی در هوش تجاری پی میبریم , دقیقا چه نوع داده های بهینه شده و مشخصی را استفاده کنیم تا باعث بهبود و پیشرفت کسب و کارمان شود .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound