داشبورد مدیریتی شرکتی چیست ؟و چگونه استفاده میشود .یک داشبورد مدیریتی شرکتی کارآمد چه خصوصیاتی باید داشته باشد و پشتیبانی آن چگونه باید باشد.وقتی صحبت از داشبورد مدیریتی میکنیم یعنی در یک نگاه کاربر,مدیر,طراح,مشتری و هر فردی که به رابط کاربری داشبورد متصل است بتواند با توجه به سطح کاربری خود همه گزارشات را در یک نگاه مشاهده نماید .یک مونیتورینگ هوشمند از کلیه فعالیت یک شرکت که به صورت لحظه ای گزارشات قابل دریافت است .اطلاعات خام از منابع محتلف که در منبع اطلاعاتی یک شرکت قرار دارد هیچگاه نمیتواند ضامن تصمیم گیری درست در مقاطع مختلف و مهم باشد . بنابراین ما نیاز داریم داده های خام را تبدیل به داده های اصطلاحا سخن گو کنیم .داده هایی که به وسیله آنها بتوانید در لحظه موارد مختلف را تجزیه و تحلیل نمایید.
تبدیل داده خام به گزارش معتبر
داده های خام در سازمان ها و نهاد های تجاری بزرگ و کوچک از اهمیت بالایی برخوردارند .همه داده ها از برنامه های حسابداری و شبکه های ثبت و فروش و CRM تا شبکه های اجتماعی و وبسایت ها و وبلاگ های شرکت ها برای جمع آوری و تولید گزارش از اهمیت زیادی برخوردارند . شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشد که یک پست شرکت در شبکه های مختلف اجتماعی چه تعداد لایک و یا کامنت دریافت میکند و یا وبسایت شرکت روزانه چند بار بازدید دریافت میکند ,اما نکته مهم و حیاتی همینجا نهفته است که وقتی داده های وبسایت و شبکه های اجتماعی جمع آوری میشود و توسط کارشناسان شرکت برایش یک هدف تعیین می شود و سپس در داشبورد نموداری تعیین شده و مقدار بازدید و کامنت و … در نمودار وارد می شود ,آنگاه به اهمیت داده های خام و به ظاهر جزئی پی میبریم .
گزارشات نموداری و جداول معتبر
یک برنامه حسابداری ساده گزارشات بستانکار و بدهکار را به صاحب فروشگاه تحویل میدهد .صاحب فروشگاه در یک نگاه کلی متوجه می شود که چه مبلغی فروشگاه بدهکار و چقدر بستانکار است و در آخر میزان سود و ضرر را متوجه می شود .با نگاهی گذرا از فروش محصولات به این نتیجه می رسد که چه محصولی بیشتر تولید و خریداری شود و چه محصولی کمتر .تا اینجا برای یک صاحب فروشگاه این برنامه ایده آل به نظر میرسد اما در مدیریت شرکت های تجاری با میزان فروش بالا یا تولید و عرضه خدمات گسترده آیا میتوان باز با یک نگاه بر روی فروش تصمیم درستی اتخاذ کرد ؟ قطعا جواب همه ما منفی است .
شما نمیتوانید مدیر یک شرکت بیمه ای بزرگ یا تولید کننده قطعات اتومبیل سطح اول کشور و یا وزیر یک وزارتخانه باشید و با یک یا نهایتا چند گزارش بتوانید معیار های درستی برای تصمیمات شرکت انتخاب کنید .دقیقا در همینجا اهمیت داشتن داشبورد مدیریتی شرکتی هویدا می شود .لحظه ای که همه جزئیات ریز و درشت با نمودار ,جداول و گزارشات تحلیلی مختلف با فیلتر سال و ماه و روز در اختیار شماست .داشبورد مدیریتی به زبان ساده یعنی در یک لحظه کل اتفاقات مالی و غیر مالی شرکت زیر نظر است .
پانل آنلاین
ممنون از سایت و مقاله خوبتون. مفید و کاربردی بود.