انتخاب اهداف استراتژیک بیانیه هایی هستند که نشان می دهند چه چیزی در استراتژی سازمانی شما مهمتر است . به عبارت دیگر ، آنها اهدافی هستند که شما سعی می کنید در یک بازه زمانی مشخص-معمولاً 3 تا 5 سال به آنها برسید. اهداف شما به اقدامات و ابتکارات شما مرتبط است .
مشغول چه کاری هستید؟ اگر در صنعتی با رشد سریع مانند فناوری اطلاعات ، خدمات فنی یا ساخت و ساز فعالیت می کنید ، باید اهدافی را انتخاب کنید که با اهداف رشد شما مطابقت داشته باشد و شامل حرکت در جهت مثبت باشد. به عنوان مثال ، ممکن است شامل راه اندازی یک محصول جدید یا افزایش درآمد ناخالص در سال آینده باشد. اگر در یک صنعت با رشد آهسته هستید ، مانند تولید شکر یا تولید زغال سنگ ، اهداف شرکت را انتخاب کنید که بر حفاظت از دارایی های شما و مدیریت هزینه ها تمرکز کند ، مانند کاهش درصد هزینه های اداری, افزایش بهره وری و فروش بیشتر .استفاده از داشبورد مدیریتی به سازمانها این توانایی را می دهد که پیشرفت خود را در جهت اهداف مهم تجسم کنن.
اهداف مالی
- افزایش ارزش سهامداران : هدف اصلی سازمان شما ممکن است افزایش ارزش سازمان شما برای سهامداران ، ذینفعان یا مالکان شما باشد. ارزش را می توان به طرق مختلف تعریف کرد ، بنابراین باید به وضوح تعریف شود.
- افزایش سود به ازای هر سهم : این هدف نشان می دهد که سازمان شما در تلاش است تا درآمد یا سود خود را افزایش دهد. برای شرکت های سهامی عام ، یک راه متداول برای بررسی این موضوع “سود هر سهم” است. این را می توان به صورت فصلی و/یا سالانه اندازه گیری کرد.
- افزایش درآمد : درآمد نشان دهنده رشد سازمان شماست ، بنابراین افزایش درآمد نشانه سلامت شرکت است. می توانید با تعریف درآمد از یک منطقه کلیدی در سازمان خود ، این موضوع را بیشتر مشخص کنید.
- مدیریت هزینه : از طرف دیگر درآمد ، هزینه ها یا هزینه های مربوط به کسب و کار شما است. همانطور که رشد می کنید (یا کوچک می شوید) باید هزینه را به دقت مدیریت کنید – بنابراین این ممکن است یک هدف مهم برای شما باشد.
- اهرم مالی مناسب را حفظ کنید : بسیاری از سازمانها از بدهی – واژه دیگری برای اهرم مالی – به عنوان یک ابزار مالی کلیدی استفاده می کنند. ممکن است میزان مطلوبی از بدهی وجود داشته باشد که مایل به باقی ماندن آن هستید.
- اطمینان از رتبه بندی مطلوب اوراق قرضه : برای برخی از سازمانها ، رتبه بندی اوراق بهادار نشانه ای از وضعیت مالی سالم است. این یک هدف منظم برای کارت امتیازی بخش عمومی است.
- بودجه را متعادل کنید: بودجه متعادل منعکس کننده برنامه ریزی خوب ، بودجه بندی و مدیریت است. همچنین یکی از مواردی است که معمولاً در بخش عمومی – یا در بخشها یا بخشهای دیگر سازمانها دیده می شود.
- اطمینان از پایداری مالی : اگر سازمان شما در حالت رشد قرار دارد یا دارای شرایط اقتصادی نامشخصی است ، باید مطمئن باشید که از نظر مالی ثبات دارید. گاهی اوقات این به معنای جستجوی منابع درآمدی خارج یا مدیریت هزینه های مناسب عملیات شما است.
- حفظ سودآوری : این یک هدف محکم در سطح بالا است که تعادل بین درآمد و هزینه را نشان می دهد. اگر سازمان شما به منظور رشد سرمایه گذاری می کند ، ممکن است به دنبال هدفی مانند این باشید که میزان سرمایه گذاری شما را تعیین کند.
- تنوع و افزایش جریان های درآمد : برخی از سازمان ها از منابع متعدد یا محصولات و خدمات درآمد دریافت می کنند. آنها هدف خود را افزایش درآمد در زمینه های مختلف برای اطمینان از ثبات سازمان و عدم ریسک مربوط به تنها یک جریان درآمد تعیین کردند.
در حالی که همه اهداف فوق برای حفظ یک پایگاه مالی پایدار برای سازمان شما ارزشمند است ، بارزترین اهرم های استراتژیک عبارتند از:
- افزایش درآمد
- مدیریت هزینه ها
- سودآوری را حفظ کنید
با این حال ، اهداف دیگر ممکن است کاربردی تر باشند ، به ویژه اگر سازمان شما به دلیل نیاز به سودآوری نباشد ، بلکه به دنبال بهبود موقعیت مالی خود است. نیازهای خود را با دقت در نظر بگیرید ؛ آیا می خواهید از نظر مالی خودکفا شوید یا شاید منابع خود را به حداکثر برسانید؟ این انگیزه ها باید اهداف مالی را که انتخاب می کنید هدایت کنند