تجزیه و تحلیل شکاف

تحلیل شکاف یا (Gap Analysis ) بررسی و ارزیابی عملکرد فعلی شما به منظور شناسایی تفاوت‌های بین وضعیت فعلی کسب‌وکار شما و جایی است که می‌خواهید باشیدرا نشان می دهد . می توان آن را در چند سوال خلاصه کرد:

  • الان کجا هستیم؟
  • دوست داریم کجا بودیم؟
  • چگونه می خواهیم فاصله را کم کنیم؟

انجام تجزیه و تحلیل شکاف می تواند به شما کمک کند تا کارایی کسب و کار، محصول و سودآوری خود را بهبود بخشید و به شما امکان می دهد “شکاف های” موجود در شرکت خود را مشخص کنید. پس از تکمیل، می توانید منابع و انرژی خود را بهتر روی آن مناطق شناسایی شده متمرکز کنید تا آنها را بهبود بخشید.

الگوی تحلیل شکاف چیست؟

یک الگوی تجزیه و تحلیل شکاف، تفاوت بین واقعیت و هدف را برای سازمان شما تجسم می کند، و به کارمندان نشان می دهد که در کجا هنوز فضایی برای رشد وجود دارد. این یک راه عالی برای بصری کردن داده های شما و نشان دادن جایی است که سازمان شما در حال مبارزه و پیشرفت است. در بحث خود در مورد الگوی تجزیه و تحلیل شکاف در زیر، به طور خاص در مورد چگونگی استفاده از تجزیه و تحلیل شکاف در یک بخش صحبت خواهیم کرد. همچنین می تواند برای کل کسب و کار شما یا برای یک فرآیند واحد استفاده شود. چهار مرحله ذکر شده در قالب زیر به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که دقیقاً با چه مشکلاتی روبرو هستید و چگونه آنها را برطرف کنید:

  • مرحله اول : وضعیت فعلی بخش خود را شناسایی کنید.
  • مرحله دوم : جایی که می خواهید با بخش خود باشید را مشخص کنید.
  • مرحله سوم : شکاف‌های موجود در بخش خود را شناسایی کنید.
  • مرحله چهارم : برای رفع شکاف‌های موجود در بخش خود، بهبودهایی را طراحی کنید.

مرحله اول :شناسایی وضعیت فعلی بخش های مختلف

آیا یک برنامه استراتژیک یا یک هدف مالی متوازن دارید؟ ابتدا اولویت آن طرح را مشخص کنید. به عنوان مثال، فرض کنید سازمان بانکی شما می خواهد رشد سالانه 30 درصدی را افزایش دهد و سالانه 8 درصد رشد داشته است. این باعث می شود “وضعیت فعلی” شما 8 درصد رشد داشته باشد. یا شاید شما برای یک سازمان تولیدی کار می کنید که درآمدی معادل 100 میلیون به ازای هر کارمند دارد و هدف شما افزایش آن به 150میلیون برای هر کارمند است. این وضعیت فعلی شما را به 50 میلیون برای هر کارمند می رساند.

مرحله شماره 2: جایی که می خواهید با بخش خود باشید را مشخص کنید

این هدف آینده گاهی اوقات حالت مطلوب، هدف آینده یا هدف کششی نامیده می شود. برای انجام این کار، باید به این فکر کنید که امروز در وضعیت فعلی خود (از مرحله اول) چگونه کار می کنید و واقعاً می خواهید در یک بازه زمانی معقول کجا باشید. اگر در چارچوب برنامه استراتژیک خود تجزیه و تحلیل شکاف انجام می دهید، به اهداف برنامه خود نگاهی بیندازید. این اهداف ممکن است سه تا پنج سال به پایان برسد، که ایده آل است. برای پاسخ به موفقیت آن، به مناطق تمرکز فعلی خود برگردید.

مرحله سوم: شکاف‌های موجود در بخش خود را شناسایی کنید
نمودار Gap

اکنون که متوجه شده اید سازمان شما در حال حاضر کجاست و می خواهید در آینده کجا باشد، زمان آن رسیده است که این شکاف را پر کنید.

به نمودار بالا نگاه کنید؛ “شکاف” ناحیه سایه دار خاکستری است که تفاوت بین جایی که هستید و جایی که می خواهید باشید را نشان می دهد. هنگام شناسایی شکاف ها در بخش خود، باید اطمینان حاصل کنید که هدف شما و وضعیت فعلی شما در یک دوره زمانی وجود دارد. بنابراین اگر هدف آینده شما سه سال است، باید وضعیت فعلی خود را برای سه سال برون یابی کنید تا شکاف مناسب را مشاهده کنید. به عنوان مثال، اگر در حال رشد 8 درصدی هستید و می خواهید به مدت سه سال سالانه 30 درصد رشد کنید، باید در نظر بگیرید که در حال حاضر چقدر درآمد دارید و در 3 سال آینده چقدر خواهید داشت.

مرحله چهارم: برای رفع شکاف‌های موجود در بخش خود،راههای برای ترمیم و بهبودی آماده کنید

کنون که متوجه شدید چرا این شکاف در بخش شما رخ می دهد، زمان آن رسیده است که مسیر مناسبی را برای رفع آن بیابید. از دستورالعمل های زیر استفاده کنید تا مطمئن شوید که پیشرفت هایی که به دست می آورید مستحکم هستند:

همه پیشرفت‌ها را بر اساس اطلاعاتی که هنگام شناسایی شکاف‌ها کشف کرده‌اید، قرار دهید. به عنوان مثال، اگر تیم شما بیش از حد مشغول انجام کارهای سفارشی باشد، عقب نشینی و طراحی یک محصول جدید برای آنها دشوار خواهد بود. شاید اگر کار سفارشی را برای چند هفته متوقف کنید، تیم شما را آزاد می کند تا محصولی مقیاس پذیر برای مشتریان هدف جدید شما ایجاد کند.

هزینه اجرای هر راه حل را در نظر بگیرید. شاید شما توانایی توقف کار با مشتریان فعلی خود را ندارید. آیا می توانید توسعه یک پیشنهاد جدید را برون سپاری کنید؟ شاید با سازمان دیگری شریک شوید؟

سخن پایانی :

تجزیه و تحلیل شکاف یک تمرین ارزشمند است، اما باید با یک برنامه واقعی برای بهبود همراه باشد. پیشرفت رو به جلو متکی به کار افزایشی است که در طول زمان انجام می شود.

ردیابی بخشی از این کار افزایشی است. ردیابی نه تنها نشان می دهد که شما چقدر خوب انجام می دهید، بلکه نشان می دهد که آیا اقدامات درستی انجام می دهید یا خیر . اگر پروژه‌های شما با سرعت پیش می‌روند، عالی است – اما اگر تأثیر مثبتی بر اقدامات شما نداشته باشند، ممکن است لازم باشد برای شروع پروژه‌های درست را ارزیابی کنید یا خیر. در این صورت، ممکن است در نتیجه تلاش‌های خود، تعداد بیشتری از اهداف را جذب کنید.

هوش تجاری

majid daneshinejad

مجید دانشی نژاد توسعه دهنده وب .مقاله نویس و طراح سایت .کارمند هوش تجاری مسلط به ابزارهای داشبورد مدیریتی .علاقه مند به تولید محتوا و سئو و رشد و توسعه شبکه ها اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound