ویژگی های کلیدی داشبورد مدیریتی کدام است ؟داشبوردهای داده به طور فزاینده ای در بخش اجتماعی برای نظارت بر عملکرد پروژه ها، برنامه ها، تیم ها و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی داشبوردها به طور مناسب طراحی و اجرا شوند، امکان ردیابی مؤثر عملکرد را به شیوه ای جذاب فراهم می کنند و از مداخلات به موقع پشتیبانی می کنند.
ویژگی های کلیدی داشبورد مدیریتی
ویژگی های کلیدی داشبوردهای داده عبارتند از:
- همه تجسم ها روی یک صفحه نمایش قرار می گیرند
- مهمترین شاخص هایی که باید در طول زمان نظارت شوند را نمایش می دهد
- به روز رسانی منظم داده ها (ایده آل به صورت خودکار)
- به راحتی قابل درک است؛ می تواند توسط هر کسی با دسترسی قابل درک و استفاده باشد
- اغلب شامل فیلتر کردن و توابع “تحریک کردن” است که به کاربران امکان می دهد داده های مورد علاقه خود را مشاهده کنند (مثلاً فیلتر کردن بر اساس مکان، سن یا جنسیت). سپس تجسمها بهروزرسانی میشوند تا فقط دادههایی را نشان دهند که با ویژگیهای انتخاب شده مطابقت دارند.
وقتی داشبوردها به خوبی طراحی شوند، امکان تبدیل مخازن داده ها به اطلاعات مصرفی را فراهم می کنند. تجسمها شناسایی روندها و الگوها را تسهیل میکنند و در حالت ایدهآل، اطلاعات ارائهشده در داشبورد برای هدایت تصمیمگیری و اقدام استفاده میشود.
داشبورد ممکن است برای اهداف مختلفی طراحی شود، از جمله به عنوان ابزار ارتباطی برای تعامل با مخاطبان مختلف (داخلی و/یا خارجی برای یک سازمان) یا به عنوان یک ابزار مدیریتی برای نظارت و ارزیابی منظم پیشرفت یک پروژه، برنامه، تیم یا سازمان. . معمولاً داشبوردها برای پشتیبانی از یادگیری و بهبود در نظر گرفته شده اند . با ارائه به روز رسانی منظم در مورد پیشرفت، اطلاعات را می توان به طور منظم بررسی کرد و برای اطلاع رسانی هر گونه تغییر ضروری در طراحی یا اجرا استفاده کرد.
انتقاد رایج از داشبوردها این است که فضای کافی برای توضیح روایی یا بازتاب فراهم نمی کنند که ممکن است برای درک داده های ارائه شده حیاتی باشد. یک استراتژی برای کاهش این مشکل ایجاد یک داشبورد ، یک صفحه نمایش واحد از معیارهای تجسمی، و یک گزارش داشبورد ، یک سند چند صفحه ای با یک یا دو معیار تجسمی در هر صفحه همراه با یک روایت توضیحی است.