داشبورد عملکرد چیست و چگونه به عملکرد مناسب یک سازمان کمک میکند؟
داشبوردهای عملکرد ، دیدی جامع از عملکرد در یک یا چند بخش از یک سازمان ارائه می دهند. این داشبوردها ابزاری فوق العاده برای برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی هستند.
برخی از داشبوردهای عملکرد ، دید سطح بالایی از عملکرد در سراسر بخش ها را به مدیران ارائه می دهند تا سلامت کلی سازمان به عنوان یک کل مشخص شود. این داشبوردها شناسایی بخش های عقب مانده و همچنین گروه های پیشرو را آسان می کند.
نمودارهای عقربه ای اغلب برای داشبوردهای عملکرد این بخشها مناسب است زیرا سنجها وضعیت قرمز، زرد و سبز را در بخشها تجسم میدهند. بهترین داشبوردهای عملکرد تقسیمی، مانند شکل زیر، به راحتی میتوان در یک بخش برای جزئیات بیشتر در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی به وضعیت قرمز، زرد یا سبز یک بخش کمک میکند.
نمودارهای عقربه ای می توانند راهی عالی برای مشاهده عملکرد هر بخش در هر نقطه از زمان باشند. این نمودارها وضعیت کلی هر بخش را با رنگ های قرمز، زرد و سبز نشان می دهد. به عنوان مثال، قسمت بخش منابع انسانی را در 96٪ در این دوره، در وضعیت سبز نشان می دهد. همچنین میتوانیم ببینیم که منابع انسانی نزدیک به انتهای بالای وضعیت سبز است، علاوه بر این که وضعیتهای قرمز و زرد را برای زمینه دارند. نمودارهای اندازه گیری در داشبوردهای عملکرد بخشی مفید هستند زیرا کاربران می توانند به سرعت عملکرد نسبی هر بخش را درک کنند، حتی اگر بخش ها دارای روش های ارزیابی متفاوتی باشند.
سایر داشبوردهای بینشی در مورد عملکرد یک بخش خاص در سراسر صفحه ارائه می دهند. این داشبوردها وضعیت تمام فعالیتهای بخش را نشان میدهند و شناسایی مناطق مورد توجه و موفقیتها را برای کاربران همان بخش آسان میسازند. داشبوردهایی که شامل نمودارهایی هستند که عملکرد را در فعالیتهای مختلف در طول زمان نشان میدهند، گزینهای عالی برای این داشبوردهای واحد هستند، زیرا شناسایی روندها را برای مدیران آسان میکنند و زمینه مربوطه را در بررسی مراحل بعدی لحاظ میکنند.
عناصر کلیدی برای داشبوردهای عملکرد
- نمودارهای استاندارد شده برای مقایسه آسان بین بخش ها یا درون بخش ها
- توانایی بررسی جزئیات بیشتر در مورد یک هدف، معیار یا ابتکار خاص
- به روز رسانی وضعیت پروژه های در حال انجام و ارائه مراحل بعدی