گزارش سازمانی فرآیندی است برای استخراج، پردازش، سازماندهی، تجزیه و تحلیل، نمایش و گزارش دادهها در شرکتها. از ابزارهای گزارش سازمانی برای سازماندهی داده ها در نمودارها، جداول، ویجت ها یا سایر تجسم ها استفاده می کند. ممکن است طیف وسیعی از تعاملات را ارائه دهد، بنابراین کاربران می توانند مشکلات تجاری را پیدا کنند و از طریق گزارش ها تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنند.
مراحل اصلی تولید گزارشها بر اساس دادههای تجاری، توزیع گزارشها و مدیریت گزارشها است.
در مرحله اول، گزارش ها معمولاً توسط ابزار گزارش سازمانی تهیه می شوند. ابزار گزارشدهی سازمان به تنظیم گزارشهای دستی بهعنوان الگوهای گزارش کمک میکند تا خودکارسازی گزارش کسبوکار را تحقق بخشد.
سپس موتور گزارشدهی این گزارشها را در پورتال گزارشدهی منتشر میکند تا به کاربران نهایی غیرفنی اجازه دسترسی دهد. به این ترتیب، کاربران می توانند بینش هایی را از داده ها به دست آورند و تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنند.
پورتال گزارشدهی سازمانی همچنین به سازماندهی و مدیریت گزارشها با توجه به موضوعات تجاری کمک میکند تا کاربران بتوانند گزارشها را به راحتی پیدا کنند.
تفاوت بین گزارش سازمانی و هوش تجاری چیست؟
با توجه به معماری عملکردی هوش تجاری، BI را نیز می توان به سه سطح تقسیم کرد: نمایش، تجزیه و تحلیل و پشتیبانی.
گزارش سازمانی
معماری عملکردی هوش تجاری (از FineReport)
یکی از مهمترین آنها، فناوری تجسم داده ها در سطح نمایشگر است. علیرغم ترتیبهای مختلف بزرگی و نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق، فناوری تجسم دادهها میتواند اساسیترین اهداف BI را برآورده کند، تبدیل دادهها به اطلاعات و کمک به تصمیمگیری. و گزارش سازمانی فناوری اولیه تجسم داده ها در اکثر شرکت ها است.
بنابراین، هوش تجاری مقوله وسیع تری است که شامل پردازش داده، انجام گزارش، تجزیه و تحلیل و توابع تجسم است. و گزارش سازمانی یک دسته خاص تری در BI است. همچنین، ویژگیهای یک ابزار گزارشدهی سازمانی را میتوان با مجموعه نرمافزار هوش تجاری (BI) مرتبط کرد.