مزایای BI
BI به تصمیم گیرندگان تجاری کمک می کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را برای تصمیم گیری آگاهانه بدست آورند. اما مزایای BI فراتر از تصمیمگیری تجاری است، از جمله موارد زیر:
- تصمیمات تجاری مبتنی بر داده: توانایی هدایت تصمیمات تجاری با داده، مزیت اصلی BI است. یک استراتژی قوی BI میتواند دادههای دقیق و قابلیتهای گزارشدهی را سریعتر به کاربران تجاری ارائه دهد تا به آنها کمک کند تا تصمیمات تجاری بهتری را به موقعتر بگیرند.
- تجزیه و تحلیل سریعتر و داشبوردهای بصری: BI کارایی گزارش را با فشرده کردن گزارش ها در داشبوردهایی که تجزیه و تحلیل آن برای کاربران غیر فنی آسان است، بهبود می بخشد، و در زمان آنها در هنگام جمع آوری اطلاعات بینش از داده ها صرفه جویی می کند.
- افزایش کارایی سازمانی: BI میتواند به ارائه دیدگاههای کلنگر از عملیات تجاری کمک کند، و به رهبران این توانایی را میدهد تا نتایج را در برابر اهداف بزرگتر سازمانی معیار قرار دهند و حوزههای فرصت را شناسایی کنند.
- بهبود تجربه مشتری: دسترسی آماده به داده ها می تواند به کارکنانی که با رضایت مشتری کار می کنند کمک کند تجربیات بهتری ارائه دهند.
- بهبود رضایت کارکنان: فراهم کردن دسترسی کاربران تجاری به داده ها بدون نیاز به تماس با تحلیلگران یا فناوری اطلاعات می تواند اصطکاک را کاهش دهد، بهره وری را افزایش دهد و نتایج سریعتر را تسهیل کند.
- دادههای قابل اعتماد و کنترلشده: پلتفرمهای مدرن BI میتوانند پایگاههای داده داخلی را با منابع دادههای خارجی در یک انبار داده واحد ترکیب کنند و به بخشهای سراسر یک سازمان اجازه دهند به دادههای مشابه در یک زمان دسترسی داشته باشند.
تعریف هوش تجاری
هوش تجاری (BI) مجموعهای از استراتژیها و فناوریهایی است که شرکتها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کسبوکار و تبدیل آن به بینشهای عملی که تصمیمهای استراتژیک و تاکتیکی کسبوکار را آگاه میکنند، استفاده میکنند. ابزارهای BI به مجموعه دادهها دسترسی دارند و آنها را تحلیل میکنند و یافتههای تحلیلی را در گزارشها، خلاصهها، داشبوردها، نمودارها، نمودارها و نقشهها ارائه میکنند تا اطلاعات دقیقی را در مورد وضعیت کسبوکار به کاربران ارائه دهند.
اصطلاح هوش تجاری اغلب به طیف وسیعی از ابزارها نیز اشاره دارد که دسترسی سریع و قابل هضم به بینش در مورد وضعیت فعلی یک سازمان را بر اساس داده های موجود فراهم می کند